THE LOMBORG STORY:

AN ACCOUNT OF THE LOMBORG CASE

as understood by biologist Kåre Fog, Denmark

Latest revision: 14th August 2012.

The person Bjørn Lomborg



Bjørn Lomborg was born on January 6 1965. Both his parents were engaged in alternative religious/philosophical thinking (theosophy). After a few years, they divorced, and Lomborg moved with his mother from Copenhagen to Aalborg in North Jutland. Here, his mother worked as a healer. She became acquainted with a man who was a musician and the priest of a new-age type of Catholic community, and they moved into his house, where the church room of "Philosophical Society" occupied the first floor. His mother and stepfather brought him up to respect for all living beings, and he has remained a vegetarian to this day. His mother´s and stepfather´s  "very alternative" way of thinking made Lomborg used to have and defend points of view very different from those of others. 



In 1983, he graduated from the mathematical branch of the Danish "gymnasium" (senior high school) with a very high average grade. After that, he had a one year study visit in USA during 1983-84.



After returning to Denmark, Bjørn studied political science at the University of Aarhus, where he graduated in 1991. Next, he carried out a Ph.D. project within the discipline of game theory, which led to a paper in American Sociological Review on "the iterated prisoner´s dilemma"
. This seems to be the only paper from his hand in a scientific journal. He was then appointed to a scientific position (adjunkt = "assistant professor" (USA) “lecturer”(GB)) at the Department of Political Science at the University of Aarhus, and from 1997 onwards he was promoted to the rank of lektor (= "associate professor"(USA) “senior lecturer” (GB)). In his position at Aarhus University he taught courses in statistics, and he became very popular among the students because of his lively, untraditional way of teaching. It should be noted, however, that he has no formal qualification as a statistician. 

When Lomborg became a so-called "skeptical environmentalist"



In his young years, Lomborg has paid contributions to Greenpeace (without being a member), but his claims that he used to be a Greenpeace activist are not correct. He was, however, very concerned about certain environmental issues, e.g. the declining semen quality.

During the first six months of 1997, Bjørn Lomborg made a study tour in USA. During this stay, he suddenly changed his attitude to environmental issues. According to his own description, it happened in a bookstore in Los Angeles in February 1997, where he happened to read an interview with the American right-wing economist Julian Simon (who died in 1998). In several books, such as "The Ultimate Resource" (1981 and 1997) and "The Resourceful Earth" (1984), Simon claims that the "prophecies of doom" issued by environmentalists are completely unwarranted and that, in fact, the environment is improving. 



It seems that Lomborg may also have been inspired by other American anti-environmentalist books, such as "The True State of the Planet" (ed. R. Bailey, 1995), the title of which is similar to the title of his first Danish book. 

He may also have learned about the methods applied by certain right-wing anti-environmentalists in USA. At some universities, there are professors who pay students to read through vast amounts of text in books and reports to find sentences suitable for citing in favour of their anti-environmentalist attitude. 

When Lomborg returned to Denmark in the summer of 1997, he had become convinced that general beliefs on the environment should be revised. In the late summer, he contacted the editor-in-chief of the newspaper Politiken, which, of the three largest Danish newspapers, is the one furthest to the left. Lomborg wanted to have a regular column in the newspaper, where he could write about the environment. He was not immediately given what he wanted, but he was allowed to write four so-called "kronik"s in January 1998. A "kronik" is a kind of feature article, which, in the case of Politiken, is typically 2,000 - 2,500 words. 

Before this, however, he engaged a group of 8-10 of his most motivated students to form a study group that checked a lot of references to see whether Simon´s claims were correct. In this way he managed to have much larger amounts of text checked than he would have been able to on his own. And the conclusions from this "check" was that Simon was right in nearly all aspects. Lomborg´s attitude to Simon´s work has mainly been to promote the same ideas, and to do it in the same way, with the same arguments, and the same references, as Simon did. 

At the beginning of 1998, Lomborg was ready to publish the four promised "kronik"s in the newspaper. They appeared on 12th, 19th and 26th Jan and 2nd Feb. The last one was authored not by Lomborg himself, but by one of his students, Ulrik Larsen. The "kronik" column in Politiken has considerable impact on public opinion formation in Denmark, and it is almost unprecedented for one person to be allotted no less than four of these in succession. In fact the editor-in-chief overruled the “debate” editor and demanded that he accept all four feature articles, which makes it clear that the editor-in-chief was very eager to promote Lomborg´s "sceptical environmentalism". 

The first debate in Denmark



In the first article, Lomborg postulated that the rain forests were not threatened, and that the total amount of forest on the globe was not decreasing. The editor-in-chief of Politiken had anticipated that this would provoke widespread protest, and a special debate section of the newspaper´s website was therefore established in advance, under the heading "The catastrophe has been cancelled". Within a few days, many people wrote protest letters and detailed rebuttals to this debate forum, but Lomborg answered only twice, after which he contributed nothing further to this internet debate. In addition, his answers, although detailed, where not of a kind that could lead to a consensus on the true state of the environment. First of all he stubbornly denied the existence of any flaws in his texts, and gave not an inch of ground on even the slightest detail. It soon became clear that any fruitful debate with him was impossible. 



The editor of the newspaper received many letters opposing Lomborg´s claims. Only few of these were printed, and not the best ones. A few days after the last of the four articles had been published, the editor wrote a long leader in which he said that he would have anticipated that most of Lomborg´s provocative claims would have been disproved by contributions from the readers, but strangely, he could now conclude that nobody had been able to dispute any of Lomborg´s facts. In addition, Lomborg himself had a column under the heading "When will the criticism appear?", in which he denied that anybody had been able to prove him wrong. Simultaneously with this, the editor returned many relevant letters from the readers, refusing to print them
. There are therefore indications that everything had been pre-arranged between the editor-in-chief and Lomborg, viz. that mainly relatively subjective, emotive or ill-informed letters should be printed, and that Lomborg should win the debate. 



In February another "kronik" was published in another large newspaper, written by some of Lomborg´s other students. In this case a group of four leading experts in that particular field joined forces to write an opposing article, but in vain. This was not accepted until drastically shortened, omitting a number of key points.. The editor thus – again – prioritised the work of students who had just read up on the issues over that of leading national experts in the fields concerned.



Only one relatively small and intellectual newspaper printed severe criticism of Lomborg. Already on 30th Jan. they published a long article with detailed criticism of the way in which Lomborg distorted and manipulated his sources. This meant that an accusation of manipulating data sources hung over Lomborg´s head right from the beginning. 



The debate did not die out, but continued throughout the spring of 1998, not only in all the newspapers, but also on radio and television. During all this debate, Lomborg never admitted to a single flaw or error. This was astonishing.  It was less than a year since he had started to read critically about the global environment, and he was already claiming to know better than all the experts on every subject concerning every kind of environment on the whole of the globe. Instead of admitting flaws, he made counterattacks on his opponents, not only by slating them, but also by questioning their personal motives. Many opponents became very frustrated.



In the course of a few months, Lomborg had not only become widely known as a provocative person, but also generated a great deal of personal antagonism. His own interpretation of this fact was that people disliked him because he exploded the myths that they believed in. My personal interpretation is, on the contrary, that by treating his opponents very unfairly, and by claiming that they were driven by ulterior motives, he created much frustration and hatred. Leading experts in several fields decided that they would never engage in more debate of any kind with Lomborg, i.e. they withdrew from the "battle ground", which was possibly what Lomborg wanted them to do.

The publication of the first book



Lomborg did not only use the time to debate. He also gathered information to write a book which carried essentially the same messages as his "kronik"s. He completed work on this by mid-summer 1998, and the book was published on September 22nd. The Danish title of the book (Verdens sande tilstand) means "The True State of the World". It is a book of 322 pages, with about 600 references and nearly 1500 notes. 



Lomborg writes at the start of the book that it is conceived as an opposition to the yearbook "The State of the World", which is edited each year by Lester Brown at the Worldwatch Institute. By calling his book "The True State of the World", he signals that what Lester Brown writes is not true. Lomborg also writes that he uses the word "true" in the sense that "the description must cover all essential aspects of the state of the world, and that the description must be in accordance with the truth."

The editor-in-chief of Politiken used a whole page in his newspaper to recommend the book, and Lomborg was given two more "kronik"s in a row to promote his ideas. 

Organised opposition



During the spring of 1998, several people suggested to Politiken that they should print a coordinated criticism of Lomborg´s postulates, e.g. by contacting experts in various fields and gathering their contributions on a few whole newspaper pages. However, the editor-in-chief stopped all such plans. 



Instead, the Danish "Ecological Council" became the organ that gathered the criticism. The Ecological Council is an independent organ which issues recommendations on environmental matters, e.g. by publishing books and booklets. At that time it received support from the government. (This support was ended in 2002. The Council has survived up to now on project money supplemented with earnings from book sales and voluntary contributions. However, its continued existence is now threatened by lack of finance.). 



At a meeting in June 1998, the Ecological Council decided in principle to take up the task, but concrete action was not taken until Lomborg´s book appeared in September. When the book came out, the need for a counter-publication became obvious. An editorial board of four was formed. I (Kåre Fog) had no previous affiliation with the Ecological Council, but I had urged them to take up the task, and as a result of this I was appointed to the editorial board. 



The editorial board contacted various experts and asked them if they would write chapters in a Lomborg-correcting book. Persons who could not be considered neutral in relation to Lomborg (e.g. persons affiliated with WWF) were not contacted. Most contributors were scientists holding positions at universities. The idea was that the contributions should not be anti-Lomborg, but as neutral as possible, i.e. they should state what was wrong and what was right within the fields covered by Lomborg. However, in practice little could be said to support Lomborg, and all chapters became very critical of him. 



No funding was available to publish the book, but a humanitarian organisation (Mellemfolkeligt Samvirke) agreed to pay for the publishing. 



The book came out at the beginning of May 1999. The Danish title (Fremtidens Pris) means "The Price of the Future". It ran to 329 pages, with contributions from 18 authors from a wide range of fields. 6 of the contributors were from the social sciences - mainly economists - and their contributions document that Lomborg´s claims are not only at variance with what is believed within the environmental movements and the natural sciences, but also within the social sciences. Other topics covered were a range of biological issues (biodiversity, deforestation, acid rain, fisheries, and agriculture). There were also contributions on mineral resources, poverty, population growth, and chemical pollution. 



Finally there were chapters on Lomborg´s methods (the way he uses his sources and his journalistic methods) and on his role in the public debate. As to the latter topic, many experts had been contacted by the editorial board, and all those that had tried to oppose Lomborg in the public debate reported unfair treatment by Lomborg and by the media. The extent of unfair treatment could therefore be documented. 



In view of the fact that Lomborg himself had completely omitted evaluation by peers, we wanted the book to function as a sort of peer review. In cooperation with the newspaper "Information", public meetings were arranged at the start of May 1999 at the two largest Danish universities. At each of these meetings, four experts advanced their criticisms, whereupon Lomborg advanced his defense. Although the criticism of Lomborg was extremely severe, he refused to admit any errors at all, except for just two letters in a single word in his book. These meetings thus demonstrated that an approach towards clarification and mutual understanding was impossible. 



In addition Lomborg and one of his students produced a defence text within only 3 weeks. This was formulated as a book, but only published on the internet. Its title (Godhedens Pris) means "The Price of Goodness" and refers to Lomborg´s claim that people who try to be "good" persons are very costly to society. The book has many long quotes and contains practically no new argumentation. It shows what points of criticism Lomborg has focused on, but he does not admit a single error, and it has not become part of a meaningful dialogue between Lomborg and his critics. 

Continued debate



In conclusion, Lomborg survived this first coordinated opposition simply by denying the existence of all flaws and errors. Many errors were pointed out to him by many experts, but he learned very little from this. 



During the following years, the public debate pro et contra Lomborg did not die out, but continued in a lower gear. For instance, in the weekly journal read by Danish engineers ("Ingeniøren") there was much debate about many of the issues involved. In the newspaper Politiken, Lomborg was allowed by the editor-in-chief not only to have additional feature articles, but also to have a column every third week, and this has now continued for some years. In this column he sometimes advances claims that to an environmentalist appear quite appalling. It has been documented that, in some cases, his assertions are simply based on lies. Such assertions are possibly attractive to the newspaper editor, because he is guaranteed an on-going debate, but for the many people who have tried to oppose Lomborg, the debate is frustrating, firstly because Lomborg never admits anything, and secondly because when Lomborg looks as if he is about to lose, the editor closes the debate on that particular topic. 

Appearance of the English book



During the years 1998 to 2001, Lomborg remained at his Institute at Aarhus University, and used the time to write an English version of his book. In the University´s yearbook for the year 2001, the book is listed as one of the University’s productions.



The book was entitled "The Sceptical Environmentalist. Measuring the real state of the world." It will here be abbreviated TSE. It came out in the UK in August 2001, and in the USA and Australia a few months later. 



In the main, the English version has the same content as the Danish one. Most of the book is a direct translation, with modest modifications here and there. A few pieces of text that were flawed have been omitted or modified. This concerns for example some of the most misleading quotes in the biodiversity chapter, and some text on the relationship between sun spot cycles and global warming. The main change relative to the Danish book is that the chapter on global warming has been much extended, and that the amount of notes and references is much larger. There are now about 1700 references and nearly 3,000 notes. 



Another difference relative to the Danish version is that this time the book appeared from one of the world´s most prestigious scientific publishing houses, the Cambridge University Press (CUP). How was this possible ? Firstly the book was published by the social science section of CUP, and thus was not checked by staff who knew about environmental problems from a natural science point of view. Secondly Lomborg seems somehow to have persuaded the editor of the social science section, Chris Harrison, to support him with the same kind of eagerness and lack of reservation as the editor-in-chief of Politiken in Denmark. There has been some speculation that the manuscript bypassed the usual process of peer reviews. In 2002 a dozen esteemed scientists, including the president that year of the American Association for the Advancement of Science, Peter Raven, in an approach to CUP called Lomborg´s book a "non-peer-reviewed work"
. This claim was repudiated by CUP. According to editor Chris Harrison
, the reviewers were from the UK and the USA, and three of them were already reviewers at the company. Of these three, one was a climate scientist, the second an expert in the economic consequences of climate change, and the third an expert in "biodiversity and sustainable development". Harrison writes that he expected in advance that the statements from these reviewers would be mixed, and that in the end the conclusion would be not to publish the book. But to his surprise, all four recommended publishing. This statement from Harrison is remarkable in that it resembles earlier statements made by the editor-in-chief of Politiken in Denmark. He, too, told his readers that, much to his surprise, there was practically no criticism of Lomborg´s "facts". Another remarkable point is that, according to Harrison, all four reviewers have political interests besides their scientific work. Harrison does not specify what these interests are.

The debate caused by the English book



The book was launched in England at a public debate meeting organized by The Royal Institution. It immediately created a great stir. The Natural Environment Research Council sponsored an internet-debate on the environment and invited Lomborg to present his objections to the Kyoto agreement, even though the Council did not share his views. The intensity of the debate is illustrated by an incident in September when a young Lomborg-opponent threw a pie into Lomborg´s face. 



The book was judged very differently in non-scientific and scientific media in the English-speaking world. The reviews were very positive in The Daily Telegraph, The Economist, The Wall Street Journal, Washington Post, and New York Times. Lomborg has obtained an especially close connection with the editors of The Economist,  similar to that with Politiken in Denmark. 



In the scientific world, on the other hand, the reactions were almost uniformly negative. The World Resources Institute, based in Washington DC, published a list of "Nine things journalists should know about The Sceptical Environmentalist". The "Union of Concerned Scientists" in USA gathered on their web site contributions from experts in a wide range of fields with harsh criticism of Lomborg. "Science" had a rather negative review, and "Nature" an unusually negative review. Most remarkable, however, was the role played by Scientific American (S.A.). In its January 2002 issue, it had gathered reviews from experts in four different fields: Stephen Schneider wrote on global warming, John P. Holdren on energy resources, John Bongaarts on population growth, and Thomas Lovejoy on biodiversity. All four were extremely negative to Lomborg´s book. It is very unusual that a book receives an 11-page unreserved, merciless slating by respected scientists in one of the world´s most widely read journals, and it is small wonder that this slating made a great impact everywhere. 



Lomborg wrote a lengthy rebuttal of all the criticism advanced in Scientific American, and demanded that S.A. print it, but all that he was allowed was a 1-page rebuttal in their May issue. Instead, Lomborg wrote a rebuttal with long quotations from S.A., and placed it on his web site. S.A., however, stated that he had violated their copyright and demanded that he remove the excerpts -  but placed a 32 page rebuttal from Lomborg, containing the excerpts, on their own web site for everyone to read on Feb. 16th 2002. This was followed on April 15th by a 21 page response, written partially by John Holdren, and mainly by the S.A. editor, John Rennie. We thus have a kind of scientific review process: first, Lomborg publishes The Sceptical Environmentalist. Next, S.A. produces its criticism. Then Lomborg rebuts the criticism, and finally S.A. comments on his rebuttal. Ideally, such a process should lead to some degree of clarification. It did not, however. Lomborg admitted no more than just one single error, and his critics maintained their severe criticism unaltered. Events thus unfolded just as they had done in Denmark: No constructive exchange of ideas was possible. 

Evaluation in Denmark of The Skeptical Environmentalist



The first protest book against Lomborg, "Fremtidens Pris", was written in Danish. The editorial board behind this book decided that an English version should also be produced, and work on this started in the autumn of 2002. It soon turned out that there were so many differences of detail between Lomborg´s Danish and English books that a simple translation of the protest book was not relevant. Every chapter had to be carefully worked over. Of the original 18 authors, 12 agreed to revise their chapters and have them translated. 



I (Kåre Fog) used a great part of the winter 2001/2002 revising my contributions to the protest book. In so doing, I had the opportunity to study to what extent Lomborg had responded to the criticism that had been advanced. It turned out that he had learned very little. When he published his text for the first time in Denmark, the errors and flaws might have been due to ignorance and random selection of sources. Many relevant corrections and references that he should have consulted had been pointed out to him in 1999. Nevertheless, when he produced the English version of his text in 2001, he continued to publish most of his errors and flaws, even though he must then have known that his text was biased. By that time it was therefore beyond doubt that his bias was deliberate. 



One of the chapters that I revised was on deforestation. Lomborg had consulted a new, authoritative report on the state of the world´s forests, published by FAO in the spring of 2001. This FAO report stated with much greater certainty than before that the global forest area was declining. Although Lomborg had read this, he did not change his original text, and still claimed that the global forest area is not declining, so that he could still present WWF as an unreliable institution. More than anything else, this proved to me that Lomborg was guilty of deliberate and malicious manipulation. 



The English version of the protest book was called "Sceptical Questions and Sustainable Answers". Like the Danish version, it was published by the Danish Ecological Council. Only a few hard copies were printed, but the book was placed on the Council’s website (www.ecocouncil.dk), from where it can be downloaded in full. It was available from June 2002. Unfortunately, it has received little attention so far. It is strange to me that Lomborg´s book, which is full of errors and flaws and not reliable, is sold in large numbers throughout the world, whereas a book that corrects the errors and gives a more balanced view of the same topics, is nearly completely ignored. 

Protests to Aarhus University



The authors of the very critical review of TSE in Nature were Pimm Stuart and Jeff Harvey. They both deal with the threats to biodiversity. Pimm was professor at Columbia University in New York, USA (he is now at Duke University). Harvey is British, but now works at the Netherlands Institute of Ecology. 



A contact was established between Stuart Pimm and a Lomborg opponent in Denmark. Together, they organized that Pimm lodged a complaint to Aarhus University, where Lomborg was employed. Pimm wrote a letter in which he explained that Lomborg´s postulates were not reliable, and urged the University to investigate this. This letter was sent on 14th Jan. 2002, and shortly after other letters of complaint were sent by biologist E. O. Wilson, who has been severely attacked by Lomborg, and by Tom Malone, who is General Secretary of the International Council of Scientific Unions, ICSU.



Also in January of that year I had letters on Lomborg published in a few Danish newspapers. Because of these, I was contacted by the same person who had contacted Pimm, and, at his request, I likewise sent a complaint to Aarhus University on 7th Feb. 2002.



These complaints did not lead to any consequences because, shortly after this, Lomborg left his position at Aarhus University.

The establishing of the Danish Environmental Assessment Institute



From publishing books, Lomborg wanted to go a step further. He came up with the idea that a new institute should be established where environmental issues could be judged by statistical methods. 



According to Lomborg´s account, he contacted several political leaders in Denmark on this matter in the year 2000. Only one gave a positive response, viz. the leader of the Liberal Party, Anders Fogh Rasmussen. He promised Lomborg that if he came to power, such an institute would be established. 



This version is probably not the whole truth, however. Lomborg and Anders Fogh Rasmussen had been educated at the same institute at Aarhus University, and although Lomborg is much younger than Rasmussen, it seems that they were already personally acquainted before 1998. So when Lomborg contacted Rasmussen in 2000, he was not just a stranger to him, but an acquaintance, probably even a close acquaintance. 



At the election in November 2001, the balance in the Danish parliament tipped in favour of the right wing. Anders Fogh Rasmussen became the prime minister, and one of his first decisions was that an Environmental Assessment Institute should be established. 



After a short time, the new government initiated the establishment by appointing the chairman of the board of the institution. This chairman was Ole P. Kristensen, who had been Lomborg´s supervisor and admired him. 

At this point of time, Lomborg was on a trip to the USA to promote his ideas and the sale of his book. However, he returned to Denmark on about February 10th, which was precisely the date when the position as director of the new institute was advertised in the newspapers. The closing date for applications was only 11 days later. The announcement stated that applicants should be capable of high quality scientific documentation. Sixteen people applied, among them Bjørn Lomborg. The only person to evaluate the applicants was Ole P. Kristensen, because the rest of the board had not yet been appointed. He interviewed four applicants. On February 26th, only 5 days after the closing date for applications, Lomborg was appointed as the director. Shortly after, Ole P. Kristensen said that he had not read Lomborg´s book (TSE), but that he would probably make the time to do so some day. 

What Ole P. Kristensen had received before the deadline was not only 16 applications, but also a copy of a formal complaint to the Danish Committees for Scientific Dishonesty, stating that Lomborg´s so-called scientific work is fraudulent. This was completely ignored by Kristensen - as was the very severe criticism of Lomborg by the world´s scientific community.

Interestingly enough another action of the new government, soon after it came into office, was to cut all funding to the Danish Ecological Council which had organized the opposition against Lomborg. The government also dismissed the "Nature Council", which had been critical of Lomborg, and its office in central Copenhagen was instead given to Lomborg´s Institute.

The complaints to UVVU



In a newspaper article in January that year, I had claimed that Lomborg´s books and "kronik"s were all falsification, and that there was a need to set up a committee of neutral scientists that could evaluate whether my claims were correct. I did not then know that a permanent committee of this kind already existed. These are bodies under the Danish Ministry for Science called the Danish Committees for Scientific Dishonesty (DCSD). In this document I shall use its Danish acronym, UVVU (Udvalgene Vedrørende Videnskabelig Uredelighed). 



One day before the deadline referred to above, i.e. on Feb. 20th 2002, I was contacted independently by two people who both urged me to lodge a complaint about Lomborg to UVVU. One of them was the person who was in contact with Stuart Pimm in USA, and Pimm had also been urged to lodge a complaint. 



In the afternoon of the same day, I received a telephone call from a journalist at Politiken, who asked if it were true that I had lodged a complaint. I referred him to Stuart Pimm, and then realized that I would have to make the complaint now. As I already had a great deal of documentation demonstrating that Lomborg deliberately manipulated data, I was able to work through the whole night to formulate the complaint. Before noon on the next day the complaint was handed over to the secretary of UVVU, and a copy was delivered to the office that received the applications referred to above. The date of the first complaint was thus 21th Feb. 2002.



UVVU undertook to process the complaint, and the procedure was now as follows: after I had sent additional comments, the UVVU passed on a copy of my complaint to Lomborg. Lomborg wrote a rebuttal. I received a copy of this, and wrote my comments on it, after which Lomborg wrote his comments on my comments. This procedure was finished by May, and in June the UVVU held a meeting where they decided what to do with this information.



The lodging of my complaint was widely covered by printed and electronic media. Without my knowledge, this had inspired another complaint, which was submitted to UVVU by Henrik Stiesdal and his wife Mette Hertz on 6th March 2002. This complaint mainly documented that Lomborg had deliberately lied in his public correspondence on climate issues.



A third complaint was lodged by Stuart Pimm and Jeff Harvey on 22nd March. This was done in close cooperation with me. Their complaint consisted mainly of the reviews of TSE published by the Union of Concerned Scientists and by Scientific American, supplemented with 6 pages of text directed at UVVU.



All these complaints were treated in the same way by UVVU, i.e. they invited Lomborg to write rebuttals, and the complainers to write their counterattacks. 



A fourth complaint, dealing with issues of global warming, was submitted to UVVU on 22nd Nov. 2002 by Torben Stockfleth Jørgensen. This was so late, however, that UVVU refused to handle it. 



At this point, it will hardly be a surprise that there was not the slightest move towards mutual understanding during the hearing process. As ever before, Lomborg completely refused to admit any flaws at all, and the complainers, on their side, admitted only minor misunderstandings in their letters. 



The UVVU thus had the difficult task of deciding who should be believed. 



UVVU consists of a chairman, who is a high court judge, and three committees, viz. one on medical sciences, one on natural sciences, and one on social sciences. Each of these has four members and four deputies. All are recognised scientists. 


At its meeting in June 2002, UVVU decided that the case should be decided by all the members and deputies of all three committees,  making a total of 24 scientists from very differing scientific fields, plus the chairman. First, the case was studied by a sub-committee consisting of five members, viz. three from the social sciences committee and one from each of the two other committees. This "working party" concentrated on an evaluation of the reviewing process in Scientific American. The case was then processed by all 24 members sitting together. The decision was made in December 2002, and was announced in public on 7th Jan. 2003. Lomborg was informed about the decision on 6th Jan. 2003, which happened to be his birthday. 


The document detailing the conclusions of the UVVU could be said to comprise more than 600 pages. This is because they decided that all documents in the case be a part of the conclusion. In the words of UVVU, they did not want to record the extremely extensive correspondence in detail, so instead, they deemed it "fit to present not only the . . . summary but the complaints in full, complete with appendices, so that as an appendix to this ruling, incl. the discussions in Scientific American, they form part of the description of the case. The same applies to Bjørn Lomborg´s replies to the complaints. The interested public will thus be granted an opportunity to have full access to the facts of the case."


UVVU´s own text thus comprises "only" 16 pages. Much of it is a review of the debate in Scientific American. The reasoning for this is that the evaluation process had actually already been carried out there: Lomborg´s claims in his books, the review by four experts, Lomborg´s rebuttal, and a final evaluation made mainly by the editor of S.A. The Danish committee members did not feel able to add anything substantial to this evaluation. They felt convinced already from this that Lomborg had indeed used selective data and thus that his presentation did not present a true picture. Some members voiced the view that this was not enough. If UVVU provided new expert evaluations, these might potentially lead to the conclusion that Lomborg´s bias was due to deliberate manipulation. However, UVVU ended up with the easier conclusion, namely that new experts would scarcely be able to add new dimensions to the case. "A crucial role has also been played by the fact that even on the existing basis there is agreement at DCSD in adjudging the defendant´s conduct to be contrary to good scientific practice . . ".


So, on this basis, UVVU ended up by concluding that what Lomborg had written in TSE was misleading, and by describing him as "objectively dishonest", i .e dishonest when evaluated by an external standard. They also judged that he was guilty of systematic bias in his choice of data and line of argument, thereby acting at variance with what they call "good scientific practice". On the other hand, they did not feel able to prove that his bias was deliberate, and therefore do not describe him as "subjectively dishonest" (that is dishonest even relative to his own information). In their words: "In consideration of the extraordinarily wide-ranging scientific topics dealt with by the defendant without having any special scientific expertise . . DCSD has not found - or felt able to procure - sufficient grounds to deem that the defendant has misled his readers deliberately or with gross negligence".


Thus, although the ruling of UVVU was a serious blow for Lomborg, UVVU did not go as far as proving that he had deliberately misled. This was unsatisfactory, especially to Kåre Fog and Henrik Stiesdal, who had done a great deal of work to provide evidence that Lomborg himself knew that what he wrote was not true. The many items of evidence presented by these complainers were actually completely ignored by UVVU. UVVU reviewed the matters discussed in the S.A. debate but, apart from this, they did not go into detail on any specific issues. They did not in any way state whether they believed that Lomborg was right, or the complainers were right, in any of the many issues where the opinions differed completely. There was thus no description of exactly what statements in Lomborg´s book were untrue. 


It is difficult to understand why UVVU refused to adjudicate on those allegations that most seriously attacked Lomborg´s honesty. One possibility is that some members felt pity for him and thought that, considering that Lomborg was not an expert in the fields that he writes about, the verdict was hard enough as it was. There is also a more sinister possibility, however. According to a source of information that I believe to be reliable, at least two members of UVVU had been exposed to severe threats, and these threats had an influence on the final decision.

Criticism of UVVU



The verdict issued by UVVU on 7th Jan. 2003 made a great stir, particularly in Denmark but also abroad. In Denmark, Politiken used more than one whole page to criticize the decision and published portraits of the judge and the five scientists who were guilty of "attacks on scientific freedom of speech". Others talked about one of the worst attacks on intellectual liberty in recent times and a situation that makes one think of Galilei. Only 2 days after verdict was published The Economist ran a leader in which  they adopted all of Lomborg´s argument as their own. A main criticism was that UVVU did not detail exactly what Lomborg had done that was wrong, and that they relied entirely on the four scientists that had written against him in Scientific American. Two of these had been attacked in advance by Lomborg, and thus (ran the argument) they could be expected to be against Lomborg from the beginning (This is a strange argument, because Lomborg attacks everyone who disagrees with him: does that mean that only those that agree with him, and thereby avoid attacks, are allowed to give their opinion of him?). The most severe attacks were directed at Stephen Schneider, the reviewer dealing with global warming, and strenuous attempts were made to discredit his views. 



In Denmark, many academics argued that Lomborg should have been evaluated by the standards of the social sciences, and that in the social sciences, the normal situation is to cite selectively and to have a subjective bias. This gave rise to considerable debate on what science is, and whether the standards of social sciences and other sciences differ. 



A group of social scientists, mostly educated at Lomborg´s institute in Aarhus, initiated a protest campaign against UVVU. They wrote a declaration criticizing UVVU for not explaining whether or not they agreed with every single item of complaint (which is justified), and that UVVU omitted Lomborg´s response on the raised criticism (which is not true). This declaration was signed by 286 scientists, mostly social scientists, of which about 1/3 were professors. It was published on 18th Jan. 2003.



In a counter-protest, a group of professors of medicine wrote a declaration in support of UVVU, stating that they considered UVVU competent to judge whether publications agree with the scientific standards for handling of data. By 4th Feb. 2003, this had been signed by more than 600 scientists in the fields of medical and natural sciences, at least half of them professors. 

To clarify these difficult issues, the Danish Research Agency established in February a working group of 8 members, representing different approaches to the issue. These had the task of defining "scientific dishonesty" more precisely in relation to various sciences, and of defining what types of publications can be evaluated by UVVU. The group delivered its response to the Research Agency on 30th May 2003, and on this basis, at the start of 2004, the Agency submitted its proposals to the Minister of Research concerning what the rules should be like in the future. They proposed that it will not be possible to complain about violation of "good scientific practice": complaints can only be about dishonesty proper. It would not matter where the scientist has published his views - i.e. letters in newspapers may also be involved - provided that the scientist invokes his scientific authority when he expresses himself. A scientist would get the right to express himself in the media against his superiors, and the superiors would have no right to dismiss him because of this. 

The Minister did not adopt these proposals. Instead, his department issued a new order which severely restricted the authority of the UVVU. This order was passed in September 2005. According to the new rules, UVVU can deal only with research carried out by publicly employed scientists - research done e.g. by scientists employed in the pharmaceutical industry is not encompassed. The scientists must have an academic degree. And the number of persons who have the right to complain has become severely restricted; only those whose personal interests are affected may lodge a complaint. In addition the rules have been specified with a statement that the committees cannot decide on what is scientific truth. Most of these changes in the rules are clearly made in order to make a new Lomborg case impossible.  

Many scientists within the medical and natural sciences in Denmark have expressed opposition to the new rules, whereas some scientists in the social sciences have argued that the authority of the UVVU should have been reduced even more - the committees should have been closed down. 

Lomborg´s complaint to the minister



In Lomborg´s words, UVVU´s verdict against him is the only event in his career that has rattled him. He would not recognize the verdict, but try to find a way to have it overruled. 



His solution was to lodge a complaint about UVVU to the Minister of Research, Helge Sander. This was actually written for him by the Professor of Environmental Law at the Copenhagen University, Peter Pagh. Pagh wrote a 22 page "responsum", in which he detailed all small and large errors made by UVVU during the treatment of the case. Some items of complaint were rather ridiculous - e.g. a complaint that UVVU should not have published the verdict in English - but other items were relevant. The most obvious item was that UVVU had not in their ruling given any specific examples of errors in Lomborg´s book. Another item was that Lomborg had not been given sufficient time to see the verdict and correct possible factual errors before it was published. A third item was that, although UVVU in their decision wrote much about the importance of peer reviews, they had not investigated whether TSE had been peer reviewed before it was published by Cambridge University Press.



This complaint was sent to the Ministry on 13th Feb. 2003. In addition, two other supporters of Lomborg sent complaints, viz. a Dane (L. Thomsen) on 17th Jan., and the Dutchman Arthur Rörsch on 7th Aprril.



I (Kåre Fog) speculated whether it would be a good move to do the same, and finally decided that I would indeed also lodge a complaint. I, too, was dissatisfied that UVVU had not commented upon the specific cases of alleged dishonesty, which in my view documented that Lomborg had misled deliberately. I lodged my complaint on 15th March, which was followed by a complaint by Henrik Stiesdal and Mette Hertz on 23rd April.



In July, the Ministry decided that only Lomborg had the right to complain. The reason given was that the Danish rules on public administration allow only complaints when essential, individual interests are involved, whereas complaints motivated by altruistic or idealistic motives are not allowed ! 



The Ministry´s decision, a document of nearly 70 pages, was published 17th Dec. 2003. The main conclusion was that UVVU had made so many errors that their verdict was declared invalid. The main point was the lack of specific statements on actual errors. Another point was that UVVU were allowed to distinguish between subjective and objective dishonesty in their premises, but not in their conclusion. Furthermore, in the view of the Ministry, UVVU had not documented that TSE was a scientific publication, i.e. it is doubtful whether they were allowed to evaluate it at all. This is a strange opinion, because Lomborg had invoked the scientific value of TSE when he was accepted by the Danish state as a director of the Environmental Assessment Institute. 



It was now up to UVVU to decide whether they would hear the case again. There were two options for such a hearing. One would be to establish ad hoc working groups with external expertise that carried out a new investigation of whether Lomborg had misled deliberately. It could be anticipated that this would last another 6 to 12 months, or maybe even more. The other option would be to rely on the information that UVVU had gathered themselves. They expected that this would not lead to any conclusions different from what had been concluded already, especially because it is customary in Danish public administration that a complaint cannot lead to a change to the worse from the point of view of the plaintiff. Based on this reasoning UVVU decided on 12th Mar. 2004 that they would not hear the case again. 

The ministry has informed UVVU that UVVU´s decision of 7th Jan. 2003 is no longer valid, because of the formal errors made in the treatment of the case. And because UVVU has decided not to hear the case again, there will not appear any new decision to replace the one that has been cancelled. Even the decision that Lomborg is "objectively dishonest" and has acted at variance with "good scientific practice" is no longer valid. There simply does not any longer exist any decision. Perhaps the most unfortunate consequence of this is that people in general are confused, and there is no authority to lean on when you want to find out what is right and wrong in this case.  


On 7th Jan. 2004, two of the original plaintiffs, H. Stiesdal and M. Hertz, lodged a complaint about the Ministry´s decision to the Danish ombudsman. Their claim was that the Ministry, as well as UVVU, had been concerned only with The Sceptical Environmentalist, and thus had not dealt with their complaint, which was about Lomborg´s writings in the newspaper Politiken. 



On 14th Mar. 2004, the other Danish plaintiff, Kåre Fog, lodged another complaint to the Danish ombudsman, in which UVVU´s decision of 12th Mar. is criticised. This complaint was rejected on 27th Dec. 2004. 

The functioning of the Environmental Assessment Institute

 
 The new National Environmental Assessment Institute (in Danish: IMV = Institut for MiljøVurdering) was due to start functioning during the spring of 2002. The number of members of the board of governors was to be raised to 7, and the staff increased to 10. By June 1st 2002, this had been  accomplished.



Lomborg was not content with a staff of only 10, and in the late autumn of 2002 he tried to have the government increase the appropriations for 2003. According to newspaper articles, the Minister of the Environment was not at first willing to do this, but Lomborg contacted the prime minister, who overruled this decision and demanded that Lomborg have his way. This seems to demonstrate the close connection between Lomborg and the prime minister. By 2004, the staff at the Institute comprised the director (Lomborg), plus 15 graduates, 3 non-graduates, and 7 student assistants.



The Institute published its first reports in August 2002, and since then a series of reports have appeared. 



After UVVU issued its verdict on 7th Jan. 2003, the Board of Governors had a crisis meeting on 13th Jan. They decided to continue their support for Lomborg. Next day, 14th Jan., a Danish newspaper had an interview with Lomborg, in which he declared that he had no intention of fulfilling his 5-year contract with the Institute. "I have been shocked at how much time I spend on staff development, salaries and on deciding the colour of the door in the Institute. Actually, I would rather read reports and think clever thoughts. The job of director is too much about other things than the substance." So Lomborg said that he intended to return to his job at Aarhus University. However, he wanted to stay at the Institute for about a year in order to carry out a secret project.



These statements were too much for one member of the board, Poul Harremoës. Harremoës (who died later in 2003) was an internationally acknowledged expert in pollution control technology, and probably the most respected member of the board. When he announced on 15th Jan. that he had decided to leave the board in protest, this made a considerable impression on the public. Another scientist was appointed to replace him.



In the autumn of 2003 the public learned what Lomborg´s "secret project" was. This was an international conference, to be held in Copenhagen in May 2004, with the title "The Copenhagen Consensus". Here a series of "leading economists" (all but two from USA) would discuss "the 10 greatest problems facing humanity today" and give them an order of priority. Only one of these problems (climate change) can be considered an environmental issue, and so most of the members of the board of the Institute felt that the project was outside their field of knowledge. They would not be able to guarantee the quality of the conference. There was also a suspicion that the true purpose of the conference would be to have Nobel Prize winners declare that protection of the environment is relatively unimportant and should be downgraded. On 27th Nov. five out of seven members therefore announced that they would leave the board. This means that, from that date, only 2 board members remained. Surprisingly, Ole P. Kristensen, the chairman who originally appointed Lomborg, also left the board, which means that after this, the board had no chairman. 



However, Lomborg and the Danish prime minister denied that there was a problem. A new board would be appointed. Nevertheless, the three resigning scientific board members were forced to meet the prime minister and explain their motives. The prime minister demanded that three new scientific members be appointed at once, and that relevant persons be forced to sit on the board, if necessary against their will. However the institution charged with this task has refused to do so before a new chairman was found. By the end of February 2004, a new board of 7 members had been appointed, none of whom were now scientists. 



There are also problems concerning the output of the Institute. Some Institute reports have been criticised, and, to pre-empt such criticism, it was decided that reports be reviewed by external experts before publication. This did not reduce the unrest, however. A report from December 2002 made a cost-benefit analysis of whether the poorest qualities of wastepaper should be burned or should continue to be returned for recycling. Out of two reviewers, one accepted the report, whereas the other pointed out a large number of flaws. This report was then published, including the statements of the positive reviewer but totally ignoring the points made by the negative reviewer.  This was brought to the attention of the public.



A report from October 2002 made an economic cost-benefit analysis of deposits on disposable bottles and cans. It concluded that it would be better to abandon the deposit system and to let the bottles and cans be burned together with other household garbage. However, it turned out afterwards that many of the Danish incineration plants operate at temperatures at which aluminium cans will not burn, but only melt, and that the cans would pose a great economic problem for them.

    As a consequence of such criticism, a committee was formed in March 2003 to evaluate the reports issued by the Environmental Assessment Institute during the second half of 2002. The chairman was a Danish professor of economics, and the other four members were experts from Sweden and Norway. Their evaluation was published on 26th Aug. 2003. They stated that they did not want to evaluate the first 3 reports that had already been published in August 2002, because these reports were superficial attempts to focus public attention on the Institute. As to the other 5 reports, the evaluation of their public appeal was positive. Their scores regarding political relevance were mixed; and with regard to scientific value they concluded that none of the reports presented new scientific evidence. The committee was "not confident in the conclusions" of two of the reports, and in general, there were critical remarks about the cost-benefit analyses.

    This evaluation could thus be used by both parties. Lomborg´s supporters, including the prime minister, stressed the positive evaluation of their readability and relevance to the public, whereas his critics stressed that the scientific and economic aspects were unsound.

    The evaluation did not lead to any consequences for the Institute. Problems with referees have continued. An expert reviewing a report on extreme climate events in the autumn of 2003, felt he was badly treated by Lomborg and his staff, which once again made some stir in the Danish media.

    Lomborg had previously announced that he would leave his position as the director of the IMV institute prematurely. After the successful conclusion of the "Copenhagen Consensus" conference, time had come for this. In mid June of 2004, there was some stir in the Danish printed media because it was revealed that criticism of Lomborg´s book from Danish climate experts had been repressed for years by the head of the Danish Meteorological Institute. This stir may have contributed to Lomborg´s sudden announcement on 22nd June that he would resign as director and return to his former position at Aarhus Universtiy by August 1st 2004.

    However, Lomborg continued to work as a consultant for the IMV institute 20 hours per month, his task being the follow-up on the Copenhagen Consensus conference. This lasted until the end of November 2005, when the contract between Lomborg and IMV was terminated. The reason for this, according to Danish media, was that the follow-up had been completed, and that the preparation of a new Copenhagen Consensus conference was outside the scope of the IMV.

    Lomborg´s successor as the director of the IMV institute took up his position on Nov. 4th 2004. This was Peter Calow, born 1947, coming from a position as a professor of zoology at Sheffield University in England. His main interest has been the ecotoxicology of invertebrates. In addition to his position as professor, he was for the period 1991 - 1995 director of the Institute of Environmental Sciences and Technology, and for the period 1996 - 2003 he was director of Environmental Business Network. He has served as adviser for EU and the British government in environmental and ecotoxicological matters. In 2000, he was given The order of the British Empire for his efforts in the environmental field. He is a member of the EU scientific commitee on health and the environment.

    Calow had the intent to increase the scientific quality of the reports from the institute. However, it soon appeared that he did not have Lomborg´s ability to get media attention. The right-wing politicians expressed disappointment that statements from the IMV were no longer provocative and unusual, and political support to the institute dwindled. In September 2006, Calow chose to leave his position, and from July 1st 2007, IMV was changed into a department of the Danish Economic Council, and thus no longer exists as a separate institute. 

Copenhagen consensus


The international conference, "The Copenhagen Consensus", was held in Copenhagen on 24th-28th  May 2004. It was co-sponsored by The Economist. Here a series of "leading economists" discussed the 10 greatest problems facing humanity today. The set-up was as follows: First, before the conference was held, 10 economists (all but two from USA) made introductory papers on the 10 issues. Next, 20 other scientists participating in the conference contributed to a discussion of the 10 issues. Finally, a panel of 8 leading economists, including three Nobel Prize winners, discussed the costs and benefits of measures that could remedy these problems. They were "given" the fictive amount of 50 billion dollars and were asked to invest this money in such a way that a maximum benefit was obtained. 50 billion dollars is approximately the total yearly official aid to the developing countries from the industrialised nations. The 10 issues were:



- climate change



- infectious diseases, especially AIDS



- conflicts and weapons proliferation



- financial instability, including currency speculation



- poor education



- poor sanitation



- poor government leadership and corruption



- population growth



- subsidies and trade barriers



- hunger and malnutrition

During the conference, the scientists resigned from dealing with three issues, viz. conflicts, financial instability, and poor education, because no relevant measures to alleviate these problems could be proposed. Instead, it was recommended that these issues were studied more carefully to allow economic evaluations in the future. For the remaining seven issues, a catalogue of 38 possible measures was made. Of these, 17 were given a close examination.

    The panel of 8 economists agreed upon the following list of priorities: Of the 50 billion dollars, the first 27 would be given to prevention and treatment of HIV/AIDS. This would prevent 27 million disease cases up to 2010, and the money invested in this way would be returned by a factor of nearly 50. Next, 12 billion dollars would be invested in alleviating micronutrient deficiencies. As the third priority, the experts would recommend a total liberalisation of world trade, which would cost very little and, in their opinion, lead to enormous benefits. As the fourth priority, 13 billion dollars would be invested in fighting malaria. Thereby, all 50 billion dollars would have been used up.

    The 17 proposed measures were classified, on an economical basis, as either very good, good, fair or bad. The four "bad" measures were one dealing with migration, and three dealing with climate change, among them the Kyoto protocol, and two proposals for tax on CO2.

    The introductory presentation on the climate issue had been presented by the economist William Cline. Cline proposed that the effects during the next 300 years should be considered. This could be done by using a relatively low rate of discount in the calculations (Cline proposed 1.5 %). However, the panel of 8 economists chose not to consider the distant future, and chose a much higher rate of discount in their calculations, viz. around 5 %. Thereby, they deliberately chose to give problems here-and-now higher priority than problems which will only appear in a distant future. It is not surprising, therefore, that the top priority became the avoidance of 27 millions of AIDS deaths before 2010. In other words, the premises were that short term problems should be given the highest weight, and the result of the calculations became, therefore, that short term solutions were the best investments.

    The results of the conference were published by Cambridge University Press in November 2004 in a book titled "Global crises - Global solutions".

    The conference was repeated in 2008 (see below).

     In parallel with this conference, Lomborg arranged yet another conference, viz. the Copenhagen Consensus Youth Forum. Here, 80 students from 25 countries, mostly from The Third World, were brought together to discuss the same 10 issues as in the main conference. Their list of priority differed only moderately from that of the main conference. Fighting hunger and malnutrition was their first priority, whereas an effort against climate change became priority 9 out of 10. Many other issues, e.g. drugs, population growth etc., were not on the list of problems to be discussed.

    As an opposition to the conferences arranged by Lomborg, a series of Danish NGO organisations arranged a conference on May 23rd and 24th, called "Copenhagen Conscience". The most prominent participants were the EU commissioner for the environment, Swedish Margot Wallström, and Klaus Töpfer, director of the UN environmental programme. The conference stressed the importance of reaching the UN millennium goal for 2015, complying with the Kyoto protocol, and complying with the ambition of using 0.7 % of the GNP of the rich countries for aid to the developing countries. The conference criticised the premises of "Copenhagen Consensus", viz. that there are only limited amounts of money available for solving the great problems. Each year, the World´s nations use 900-1,000 billion dollars on military and 350 billion dollars on farm subsidies. In this perspective, Lomborg´s figure of 50 billion dollars for the ten largest problems in the World is ridiculously small. It is also stressed that by now, the net transfer of money is from the poor countries to the rich countries - in 2002 for example, this money transfer was 343 billion dollars to the rich countries.



Please  notice that the conclusions of the Copenhagen Consensus conferences are criticised on www.lomborg-errors.dk/CopCons.htm.

The years 2004 - 2005



Lomborg returned to his position as a senior lecturer at Aarhus University by August 1st 2004, where he resumed the usual tasks of teaching and "doing research". In his own words, he would again be absorbed in the study of books and statistics. In November, he published the conclusions from Copenhagen Consensus as a 700 page book titled "Global Crises, Global Solutions".

    In November 2004, he announced to the head of his department that he would leave his position. He had found out that he had not enough time to attend to all his duties, such as marking examination papers, if he wanted at the same time to participate in the debate on environmental issues, and his lack of time had caused some grumbling among his colleagues. So he left his position at February 1st 2005.

   During most of January 2005, he travelled in the USA and Canada as a follow-up on the Copenhagen Consensus conference.

   On 2nd June 2005 he attained the title of "adjungeret professor", the English translation of which seems to be adjunct professor, at the Copenhagen Business School. His field of teaching here was "policy-making, scientific knowledge and the role of experts". The same title - "adjungeret professor" - has been attained by e.g. a former prime minister, an editor-in-chief of a major newspaper, and an actress.

2006 - 2012: The Copenhagen Consensus Center

   From 1st Jan. 2006, his position at the Copenhagen Business School improved. From then, he had a part-time position as a director of a new "Copenhagen Consensus Center", with two academic employees and one employee paid at student rate. The official web site of the Copenhagen Consensus Center is www.copenhagenconsensus.com.

   In September 2007 Lomborg published a new book on climate change, "Cool it!", in two versions, one edited in USA and one in UK. See more about the book on www.Lomborg-errors.dk/coolit.htm. As before, the book was highly praised by anti-environmentalists and heavily criticised by environmentalists. It has since then be translated into 9 other languages, and more translations are underway.

The Copenhagen Consensus Center made preparations for Copenhagen Consensus 2008, and received for this purpose a grant of 4.5 million DKr. (0.6m €) from the Danish Ministry of Development. In addition, it has received funding from Danida (Danish International Development Agency). Since 2006, the staff has gradually increased, and in 2008 it numbered about 9 permanent positions and some temporary appointments. The second Copenhagen Consensus conference was held in Copenhagen during the last week of May 2008. See more about the conference on www.Lomborg-errors.dk/CopCons2008.htm. 

In November 2008, a majority in the Danish parliament decided to triple the appropriations for the Copenhagen Consensus Center in 2009. This happened on the initiative of the Danish People´s Party, which in its negotiations with the parties of the Danish government was able to set up this appropriation as one of its conditions for voting for the Budget. A spokesman from the Danish People´s Party said that they wanted Lomborg to make critical evaluations up to the UN global climate conference in Copenhagen 2009, in order that the government may keep its feet firmly planted on the ground, and avoid too much "hallelujah" in connection with the climate summit. Therefore, the Copenhagen Consensus Center, which already had yearly grants of 2.5 million DKr. for each of the years 2007-2012, had its grant raised to 7.5 million DKr. (about 1 million €) for the year 2009. For this money, the center must "throw light on benefits and costs associated with various possible solution models in relation to an international climate agreement." 

In November 2009, Lomborg got even larger amounts from the Danish government, and that happened in the same way: the Danish People´s Party demanded that Lomborg and his institute should receive an additional amount of 18 million Dkr. (about 2.4m €), of which 2.5m Dkr. should be an extra appropriation for each of the years 2010-2013, and 8m Dkr. should be used for the Copenhagen Consensus conference in 2012. Because of the political situation in the Danish parliament, the government was once more forced to accept this. It is not readily understood why the Danish People´s Party supports Lomborg so strongly. According to a poll from October 2009, only 18% of the party´s voters support the idea of doubling the amount of money allotted to Lomborg, whereas 55% of the party´s voters are against. But the leaders of the party think differently from most of their voters. The result is that just before the global climate conference in Copenhagen in December, the Danish government sends a counter signal by gilding Lomborg.

By the end of 2009, the total allotments to Lomborg – first to the Environmental Assessment Institute, and later to the Copenhagen Consensus Center – amount to a total of 138m Dkr., or about 18.4m €. 

However, even though Lomborg gets special money grants from the Danish government, Lomborg complains that the government has practically stopped listening to him after 2004 when Connie Hedegaard became minister, first the minister of environment, and since 2007 minister for climate issues. And in a poll, the majority of the Danish people who have an opinion on the matter are against these grants to Lomborg´s institute.

Since 2007, Lomborg has been a regular contributor to the web site "Project Syndicate" at http://www.project-syndicate.org, which is produced by an association of newspapers around the world. Lomborg produces at least one commentary every month, and these commentaries are regularly brought in certain newspapers, especially The Guardian in UK, but also others, such as Politiken in Denmark. As an example, Lomborg´s February 2009 contribution to Project Syndicate says inter alia: 

"Some environmental campaigners argue that, given the effects of global warming, every nation must act. But if one takes a closer look at China, this argument disintegrates. Climate models show that for at least the rest of this century, China will actually benefit from global warming. Warmer temperatures will boost agricultural production and improve health. The number of lives lost in heat waves will increase, but the number of deaths saved in winter will grow much more rapidly: warming will have a more dramatic effect on minimum temperatures in winter than on maximum temperatures in summer. There are few arguments for China and India to commit to carbon caps – and compelling reasons for them to resist pressure to do so. " 

Lomborg has had a couple of meetings with Bill Gates in Seattle, inter alia in the beginning of March 2009, to discuss how money from "The Bill & Melinda Gates Foundation" and from the Warren Buffets foundation can best be used. These foundations own in the size order of 100 billion dollars in total. The discussions have centered around the Copenhagen Consensus method to prioritise allotments and to find out where the money can do most good. Lomborg has told Bill Gates that grants to supply children in The Third World with vitamin A is one of the most efficient methods to improve the state of the world. Bill Gates has accepted to use Copenhagen Consensus as a guideline for how to spend more than 3 billion dollars every year. 

The third `ordinary´ Copenhagen Consensus conference was held in Copenhagen in May 2012.

In addition, Lomborg has set up several conferences on specific issues that have been organised by the same principles as the ordinary Copenhagen Consensus conferences. Several of these have been held at Georgetown University in Washington DC. This is the location of the `Copenhagen Consensus Center USA´, a non-profit tax-exempt organization set up in 2007 (link: http://www.copenhagenusa.org/aboutus.htm ). Lomborg is the president of the board of directors. The following conferences have been held at Georgetown University:

In 2006: The `Copenhagen Consensus United Nations´, which brought together United Nations ambassadors.

In 2009: The `Copenhagen Consensus on Climate´, read more here: www. Lomborg-errors.dk/CopConsClim.htm

In September 2011 a workshop was held at Georgetown University on the Project `RethinkHIV´, which is an introduction to a Copenhagen Consensus conference on HIV (link: www.rethinkhiv.com). The book `RethinkHIV´ will be released by Cambridge University Press in September 2012. It is said to provide the first-ever comprehensive comparative cost-benefit analysis of responses to HIV/AIDS.
The `Cool It ´ film

Based on Lomborg´s book “Cool It”, a film was produced in 2010 which also had the title "Cool It". It was first presented at the Toronto Film Festival on 12th September 2010. It was directed by Ondi Timoner, a woman who has previously won the Sundance Award. It presents Lomborg´s life and his agenda and was more or less intended as a counterpart to Al Gore´s film ` Àn inconvenient truth´. Ondi Timoner´s influence seems especially evident in the last part of the film in which many alternative energy sources are presented. In an interview, she says that “This was a work-for-hire”. “I didn’t have the right to a final cut of the film, Lomborg did.” (Link: http://ecohearth.com/eco-zine/arts-and-culture/1673-lomborg-cool-it-film-review.html). 

It seems obscure who funded the film. According to the link above, all Lomborg is willing to say is that it was `an independent producer´.

The contents of the film are described here on Lomborg-errors: www.Lomborg-errors.dk/Coolitfilm.htm

The film has been no success. In its opening weekend in November 2010 in USA, it made $655 per theatre. It grossed $58,179 in its debut month and a further $4,534 up to 24th December before it was pulled from theatres.  That would be $189 per day, or roughly $24 per theatre (link: http://thinkprogress.org/romm/2011/04/05/207827/bjorn-loser-after-grossing-63k-lomborgs-box-office-bomb-cool-it-comes-out-on-dvd/ ).  

From 2012 onwards



At the election in September 2011, the right wing did no longer hold a majority in the Danish parliament, and a new left-wing government was in office from the start of October. 



One of the new government´s first decisions was to stop state funding of the Copenhagen Consensus Center. That is, from the start of 2012, the center received no such funding anymore. Therefore, it had to close by the end of June.



The Copenhagen Consensus Conference 2012 was held as planned in Copenhagen in May 2012. It was funded by various organisations/charities/think tanks (Lomborg does not reveal which) and some savings from the sister organisation Copenhagen Consensus Center USA. 



In the summer of 2012, Lomborg´s luxurious apartment in Copenhagen was put up for sale, and he moved to Prague in the Czech Republic. However, he travels a lot, and he still spends several months a year in New York.  



He will still organise prioritisation conferences through the organisation Copenhagen Consensus Center USA, located in Washington D.C. This is a non-profit institution under American law, with an American board. 

He will also continue to organise other types of prioritisation conferences. Among these is a health Consensus in cooperation with the Melinda and Bill Gates Foundation. 

According to an interview from August 2012, his organisation will come out with three new books on prioritisation and development within the next 12 months.

Lomborg´s impact



Lomborg´s book, the Skeptical Environmentalist, has been published in several languages. It has been translated into many languages, including Swedish, Icelandic, German, French, Portuguese, Spanish, Italian, Korean and Japanese; and it has attracted an unusual amount of attention in the whole of the English-speaking world. Sales have been high.

     Right from the beginning, however, there has been much criticism of Lomborg´s assertions, and so the public has not felt convinced that Lomborg is right. This scepticism has reduced his impact.

    In Denmark, Lomborg was the man behind the creation of the Environmental Assessment Institute. However, especially because of Lomborg's personality, this Institute did not gain general credibility, and none of its recommendations have been implemented, except for better control of particle dust from diesel vehicles, an issue which was already on the agenda. The EAI ceased to exist as a separate institute in 2007.

    However, as a person with great media impact, Lomborg has contributed to the change in Danish policy concerning the environment and especially the climate issue. The new right-wing government in 2001 meant a large backlash for Danish environmentalism, and Lomborg produced the arguments which facilitated this change. It took about five years from then before the Danish prime minister changed his attitude to these issues and began to talk positively about fighting climate change and supporting alternative energy sources.

    The Lomborg case has directly motivated political measures that have severely reduced the authority of the UVVU.

    Lomborg does a great deal of travelling to promote the sales of his book, and participates in a huge number of debate meetings. It is difficult to know to what extent the audience at such meetings have been affected by him. In a Danish newspaper article, one person states that Lomborg made him change his company´s attitude to the use of pesticides in projects in Africa. 



In recent years, Lomborg has participated in many arrangements with Danish school children, trying to tell them that the efforts to fight climate change are not worthwhile. 

Presumably, Lomborg´s main impact has been to deepen the polarisation between environmentalists and anti-environmentalists. Those who dislike the precautionary principle become more immovable in their convictions, and environmentalists continue to use the same arguments as before. 

    The advance praise of Lomborg´s `The sceptical Environmentalist´ in Britain in June 2001 was printed in the newspapers just before American president G. W. Bush  visited London. It may be that the placement of the advance publicity just then was arranged by groups interested in shooting down the Kyoto protocol (see here on Lomborg-errors: www.Lomborg-errors.dk/MediaBritain.htm ). 

In October 2001 Lomborg spoke to members of the US Congress at a briefing organized by the Cooler Heads Coalition, a Washington DC-based group that campaigns against the Kyoto Protocol. As the Bush administration´s policies on Kyoto were largely formed before then, Lomborg cannot be said to be directly responsible for their convictions. But the administration has most likely been aware of his book before then, and ha may have made it easier for the US Congress to maintain its rejection of the Kyoto protocol.

    Lomborg´s role in relation to the world summit on sustainable development in Johannesburg in 2002 deserves special mention. At that particular point of time, Denmark held the EU presidency, and the Danish prime minister was the head of the EU delegation. The Danish delegation consisted of 70 officials, and Lomborg was not among them. The Environmental Assessment Institute is officially independent of the government, and thus could not participate in an official delegation.

    However, about a week before the start of the world summit, Lomborg had a private meeting with the prime minister. At this meeting, Lomborg criticised the official scientific report prepared for the summit, and gave the minister a copy of an article to be published in New York Times.

    A few days before the start of the summit, Lomborg´s article in New York Times appeared
. Here he was presented as the Danish Director of the Environment, and this "Danish director" said that it was best to drop the aims of sustainability and carbon dioxide reduction. This was remarkable, both because official Danish policy is to support the Kyoto agreement, and because the Institute´s board of governors had not been consulted about this. In the article Lomborg wrote that economic development of the poor countries must have top priority, because only if they get richer will they be able to afford to improve the environment. He urged USA to take a lead in downplaying sustainability and stressing development. He argued that for the price the Kyoto protocol would cost USA, all the world´s people could get basic health care, education, family planning, clean water and sewerage.

    The next day Lomborg appeared in Johannesburg where he participated in a debate programme on the environment that was broadcast by the BBC to about 350m. people around the world. He then returned to Denmark.

    A few days later the Danish prime minister held a speech. In its original version it was clearly inspired by Lomborg´s article in the New York Times. During the review in the EU system some sentences had been removed, but the basic idea - that only when people can support themselves can they start thinking about the environment - was phrased rather similarly to Lomborg´s article. The prime minister did not speak against the official Danish policy of supporting the Kyoto protocol, but he avoided stressing its importance.

    It is hard to say whether, in the end, Lomborg had an impact on the summit. We can only say that he made it easier for the USA to oppose the Kyoto protocol, and we can say that the declaration that came out of the summit stressed Lomborg´s idea of clean drinking water to all people, rather than coping with climate change. 

    Lomborg has many newspaper articles in influential newspapers on climate change and related issues. The precise subjects vary, but the conclusions are always the same, viz. that one should not go against what is in the interest of the large oil companies. There exists no evidence that Lomborg is supported by the oil industry, but his actual actions are exactly what the oil industry might want him to do. It is difficult to evaluate the impact of such newspaper articles.

    As to the effects of the Copenhagen Consensus 2004 conference, it seems that the conference has not contributed to impairment of the Kyoto protocol, and it has not prevented that the political awareness of the climate problem in USA is slowly growing. 

According to Lomborg´s own statements, the Copenhagen Consensus conferences have made the Danish government increase its efforts to fight HIV/AIDS, have made the American government grant an extra 1.3 billion dollars for the fight against malaria, have changed the World Bank prioritizations concerning malnutrition and have influenced how Bill Gates spends 3 billion dollars per year. The US government is the main contributor to the "Global Fund to Fight AIDS, tuberculosis and malaria". From the inception of this fund in 2001 and up to 2007, the US government has donated a total of 2.5 billion dollars to it. The US is also the main contributor to the "Roll Back Malaria" initiative. By 2004 this initiative seemed to be failing, with malaria being on the rise globally. The paper produced in the Copenhagen Consensus conference 2004 on malaria, and the cost benefit analysis produced in close cooperation with "Roll Back Malaria", was briefly referred to during a hearing before a subcommittee of the US House of Representatives in 2004. This hearing led up to the decision by the Bush administration in 2005 to launch a program of its own: the President's Malaria Initiative, a $1.2 billion, five-year plan to fight malaria in 15 of the hardest-hit countries in Africa. To what extent Lomborg has had an influence on this, is not clear - it was already evident that the efforts against malaria were insufficient and must be increased. Copenhagen Consensus helped the malaria experts to communicate that increased efforts would be profitable, but it is likely that the President´s Malaria Initiative would have appeared in any case. 



There has been an explosive rise in global funding of efforts against AIDS, from $ 250 million in 1996 to $ 10 billion in 2007. In January 2003 President Bush announced his $15 billion initiative to fight HIV and AIDS in Africa and the Caribbean, known as the President's Emergency Plan for AIDS Relief (PEPFAR). For the increased willingness to fund efforts against AIDS, Bono, the rock-star-turned-activist, has been an important person. He successfully made the case to leaders in the US White House and Congress that fighting AIDS should be a foreign-policy priority, and Bono met Bill Gates at the World Economic Forum in New York in 2002 and made him interested also. To what extent Lomborg has given a further push to a movement that was already underway, is difficult to say.

Since 2002, the Bill & Melinda Gates Foundation already has spent several hundred million dollars annually on one of Lomborg´s top priorities, malaria, before Lomborg had an influence on the foundation. In 2009 it spends several hundred million dollars on a malaria vaccine initiative. It is not clear whether Lomborg has persuaded Gates to increase the total grants for improved health in The Third World.



Unfortunately, the prevalence of AIDS has not changed recently. The background paper by Mills on malaria and AIDS in Copenhagen Consensus 2004 talked of an effect of 28.5 million infections averted within an 8 year period. By the time that  4 of the 8 years had passed, the incidence of infections had not declined. The only measurable effect has been that HIV infected persons survive for longer than before, because of treatment with anti-retroviral drugs (http://www.annals.org/cgi/content/full/0000605-200905190-00117v1#FN). 

The total annual number of malaria deaths is about 900.000, of which 90 % occur in Africa. Whether malaria is actually on decline in Africa by now, after this initiative was launched, is very uncertain (http://apps.who.int/malaria/wmr2008).
� Lomborg´s paper has been scrutinized by two students at De Montfort University in Britain, under supervision by Peter Meissner. They conclude that Lomborg´s computer model would hardly be able to yield the results that Lomborg claims it has given, and that Lomborg´s conclusion disagrees with other existing literature. This information was given by Stuart Pimm to Aarhus University in January 2002. 





� The documentation for this is (in Danish) on p. 315-316 in K. Fog (1999): Chapter 11 in "Fremtidens Pris", edited by Det økologiske Råd & Mellemfolkeligt Samvirke. Available at www.ecocouncil.dk. The editor-in-chief of Politiken has read this text without protesting about my version of what happened. 





� Time Magazine, Sept. 2nd 2002, p. 58. 





� Contribution by Chris Harrison to a symposium on "The politization of science" at a conference held by the American Association for Advancement of Science on Feb. 16th 2003. Reprinted in Danish as a "kronik" in Politiken on March 11th 2003.





� New York Times, 26./8. 2002.





